Peak Performance | Køb på stylecloud.dk

Hvad kan være mere behageligt end en doven aften på polderdagen, hvor man snakker dovent med venner om udstyr over en øl? Så på en klar vinteraften i 1986 sad tre våde, trætte og tilfredse skivenner på en bar i det svenske Ore og drømte om det bedste tøj, der kunne holde dem tørre og glade! Membranstoffer var allerede blevet opfundet, men blev kun i ringe grad brugt til sport; både feriegæster og alpine skiløbere bar farvestrålende, bologneseisolerede overalls, der ganske vist beskyttede mod tør sne, men ikke var særlig behagelige. Tiden med disco og glamrock var ved at være forbi. De brogede og skrigende farver kedede alle. De ønskede komfort og pålidelighed. Og de rolige, rene linjer i skandinaviske landskaber virkede mere behagelige end den larmende travlhed på tropiske strande.

Historie om toppræstationer

Legenden fortæller, at Stefan Engström, en svensk mogulstjerne fra dengang med flere VM-sejre, Peter Blom, chefredaktør for et populært sportsmagasin, og hans art director og designer Kristen Mortensson sad ved samme bord. I en hidsig diskussion om design tegnede de to drenge på et ark papir lånt af bartenderen, hvordan en skiløber helst skulle have sit tøj på. De opfandt og korrigerede dem. Skitserne var sorte og røde på hvidt papir, og Kristen, som havde taget alle skitserne med sig, kunne lide dem næste morgen. Alle andre kunne også lide den enkle farvesammensætning. I løbet af en uge var de iført brede bukser af tykt stof med en vandafvisende belægning, diskrete, men praktiske jakker med hætte og store lommer, der mindede om stormjakker. Drengene lignede rumvæsner sammenlignet med deres naboers skrigende diskoteksoutfits. De skøjtede også godt, så de lignede seje og heroiske rumvæsner. Selvfølgelig var der mange venner, der ville have de samme jakker! Vi måtte lave et dusin mere, så et dusin mere... Mine venner var ivrige efter at købe dem, men ingen tænkte på det som en forretning.

De første butikker

Spørgsmålet opstod: Hvad med salget? Det er klart, at grundlæggerne ikke ønskede at sidde bag en butiksdisk - de ønskede at stå på ski! Et postkatalog med modeller af skijakker, Peak Performance bukser, Peak Performance fleece og skibukser virkede som en god idé. Vi forsøgte at lave en analog til den moderne onlinebutik; postordrekataloger var meget populære før årtusindskiftet. Men ideen fungerede så godt, at den slog sig selv ihjel: Der var alligevel ikke tid til at stå på ski - ordreflowet var helt uoverskueligt, og postkontoret i Ore blev oversvømmet med pakker med Peak Performance Danmark produkter. Vi har ansat to ledere. Derefter åbnede vi en Peak Performance butik og et salgskontor. Men alligevel blev de, der kom for at købe produkterne, ofte mødt med en meddelelse på døren: "Lukket. Alle er gået en tur." Alt i alt forsøgte fyrene at skabe deres drømmejob!

Succesen med Peak Performance-brandet

Hvad var hemmeligheden bag den dovne firers succes? I dag mener de, at det for det første var deres asketiske farveskema, der var domineret af sort og grå. På baggrund af den lyse melering så de flotte ryttere i sort cool ud. Og selvfølgelig stof og konstruktion: De nye Peak Performance jakke dame og Peak Performance herre jakke var meget mere komfortable end overalls, de blev ikke våde selv i fugtig sne og tørrede hurtigt indvendigt. Store lommer var store nok til at bære en maske eller beskyttelsesbriller, og brede, komfortable bukser med anatomiske og cordura-indsatser var godt beskyttet mod snit med manchetter. I Ore's uforudsigelige vejr var denne Peak Performance vinterjakke meget praktisk. Historien om skiltet på døren er sand, men den er mere fortalt som en vittighed. Faktisk brugte Stefan, Kristen, Peter og Jonas alle deres aftener og nogle gange nætter på at arbejde på mønstre, pakke færdige ordrer og udvikle nye modeller.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få rabatkoder op til 15%

Tilmeld dig STYLECLOUD nyhedsbrev og få de bedste tilbud & rabatoder. Samt inspiration og personlig anbefalinger direkte på email.

#""